140 kronor per timme för att åka skidor på Lugnet?
Så dyrt kan det bli att åka skidor på riksskidstadion Lugnet i Falun nästa år.
– Min åsikt är att hyran där ska jämställas med andra lokalhyror, säger Lugnetchefen Tomas Jons till Falu-Kuriren.
Dalarnas skidförbund vill införa spåravgifter vid kommunernas anläggningar för längdåkning.
– Det krävs för att rädda sporten, säger ordföranden Anders Säterkvist.
I Falun menar de ansvariga att det här är nödvändigt för att man ska kunna rusta upp och bibehålla kvalitén på spår och anläggningar. Därför har diskussionen nu förts i Falu kommun, något som man också har diskuterat i Mora.
Och att hyra spåren där kan komma att kosta 140 kronor per timme.
Spåravgifterna kommer att införas hösten/vintern 2010, tror Tomas Jons. Men vad priset kommer att bli avgör politikerna. I Falu-Kuriren estimeras dock ett pris på 140 kronor per timme.
I dag är det gratis att åka längdskidor på Lugnet, men i framtiden kommer det alltså att kosta en rejäl slant att köra VM-spåren.
– Vi investerar i bättre teknik för att göra högkvalitativa skidspår. Det jobbet ska vara klart om ett år. Efter det kan vi börja ta ut avgifter, säger Jons till tidningen.
Priset inte klart
Trafik- och fritidsnämndens ordförande Lars-Erik Måg (FP), säger:
– Vi har ännu inte pratat om att ta ut samma hyra av klubbarna för skidåkningen på Lugnet som vi debiterar klubbar för hyror av andra lokaler. Däremot har vi i Lugnetutskottet diskuterat att ta ut spåravgifter. Vad priset då blir för en motionär som vill åka en enskild tur på Lugnet kan jag inte säga.
Fyra av Dalarnas konstsnöanläggningar för längdåkning tar i dag ut spåravgifter. Det är Avesta, Snöån, Grönklitt och Mora (Hemus). De två som nu diskuterar att göra det är Falun och Borlänge. Alla övriga, som är ett tiotal, har gratis skidåkning.
Betalsystem i Dalarna
Men nu vill Dalarnas skidförbund införa ett betalsystem, skriver dalatidningarna.
– Årsmötet sa ja till det. Alla var dock inte positiva, säger Kaj Hansson, vice ordförande.
Man vill införa spåravgifter för att säkra sportens överlevnad.
– Kommunerna tvingas spara. Eldsjälar som jobbar med att göra spår orkar inte längre. Klimatfrågan. Det finns många faktorer som gör att vi måste lösa finansieringsfrågan.
Dalakommunerna satsar enligt förbundets studie idag nio miljoner kronor på sina längdanläggningar. Men beloppet varierar från endast 150.000 kronor till 1,5 miljoner mellan kommunerna.
– Vi ställer oss bakom att ta ut spåravgifter. Men för att säkra sportens framtid vill vi att det ska vara gratis för ungdomar, säger Anders Säterkvist.
Oenighet i Mora
I Mora går diskussionens vågor höga sedan politikerna bestämt att ta ut spåravgifter i Hemus. En privatperson har överklagat beslutet.
– Vi tar ut avgifter för att säkra god kvalite och för att vi vill behålla vår position som skidmetropol, säger fritidschefen Lasse Eriksson i Mora.
Avgifterna man tar ut är 400 kronor/säsong eller 50 kronor per dag. Skolungdomar åker gratis.
Bland de som reagerar mot avgifter är några av argumenten att vi närmar oss en tredjedel av befolkningen som går på socialt stöd från det offentliga, att vi idag nästan inte har någon idrott kvar i skolan och att befolkningen rör på sig betydligt mindre än man gjorde bara för några år sedan.
Då menar man att en avgift vill ytterligare avskräcka dom som skulle behöva komma ut i naturen för motion och träning…