Bakom kulisserna på elitåkarnas framfart i Vasaloppet
Servicen kring elitåkarna är detaljplanerad och omfattande under ett Vasalopp. Längd.se åkte med i en av Försvarsmaktens servicebilar och följde Jenny Hansson under årets Vasalopp.
När motionärerna får hålla sig till de åtta drickakontroller arrangören tillhandahåller anländer elitåkarna med en helt annan stötteapparat. I ett samarbete mellan Försvarsmakten och Vålådalens SK är 22 drickastationer inplanerade under den 9 mil långa sträckan mellan Sälen och Mora. Allt för att Jenny Hansson, Jerry Ahrlin, Oskar Svärd och några till ska få bästa möjliga uppbackning. Fem bilar följer Jenny och ytterligare fem bilar följer Jerry och Oscar. I varje bil finns två till tre servicemän redo med vätska, energikakor, tabletter och extra stavar. Dessutom finns extra uppbackning i första backen med stavar och en skoter under de inledande två milen. Varje drickastation är noga inplanerad och inspekterad av både åkare och servicefolk inför första söndagen i mars. Längd.se åkte med i en av Försvarsmaktens servicebilar och följde Jenny Hanssons framfart i Vasaloppsspåret.
Tidigt på söndagsmorgonen började resan från Mora upp mot Sälen och den första drickastationen för servicebil 3, Lövnäsvägen. Den fjärde drickastationen, belägen några kilometer innan åkarna stakar in i Mångsbodarna. För att få någorlunda kontroll på trafikkaoset blir Vasaloppsvägen enkelriktad klockan 07.00 så därför avgick resan redan 05.45 från Mora.
Framme vid Lövnäsvägen har det redan samlats en hel del bilar och det fylls hela tiden på med fler. Snön faller lätt och i spåret ligger 5-7 cm nysnö. Termometern visar på -1 och diskussionerna är igång om olika scenarion. Hur förhållandena passar respektive åkare och hur långt det är kvar till start. En skoter som ska täcka de första drickastationerna laddar upp med termosar och flaskor för att sedan köra iväg. Starten går i Berga by och utvecklingen av loppet följs via radio och telefon.
– När man hör helikoptern höjs pulsen lite extra och adrenalinet börjar pumpa, säger Stefan Fredriksson, Överstelöjtnant i Försvarsmakten till längd.se.
Servicestationerna är noga utvalda och åkarna har gett klara direktiv vad som ska langas – foto: Erik Nilsson Sports Management |
Drickastationerna kommer med ungefär 4 km mellanrum och drickan är både hemlig och specialkomponerad. Det är allt från sportdryck i olika former, gel, energybars och tabletter. Allt är noga planerat av varje åkare.
– Åkarna kör med olika sportdrycksmärken och får därför olika blandningar. Vi har ett schema med exakt vilken typ av dricka, blandning och mängd som de vill ha vid respektive kontroll, fortsätter Stefan Fredriksson.
Det har nästan samlats mer folk vid Lövnäsvägen än vid för-VM i Liberec och om tätklungan kommer samlad kan det lätta köra ihop sig. Drickastationen flyttas därför några hundra meter.
– Det gäller att vara flexibel och anpassningsbar, när det blev så mycket folk där vi hade tänkt stå från början blir det här ett mycket bättre val, säger Lars Johansson, Försvarsmakten.
Plötsligt både hörs och syns helikoptrarna, pulsen stiger. TV-skotern kommer först, tätt följd av en utbrytargrupp och sen huvudklungan. Alla passerar i hög fart och det dröjer bara någon minut innan Jenny Hansson dyker upp. Stefan Fredriksson springer i full fart bredvid och hon får sin dricka. Det är dags att skynda vidare.
Nästa kontroll är vid Tväråberg, strax innan Evertsbergssjöarna. Trafiken är tät längs Vasaloppsvägen och det gäller att hålla tempot uppe för att hinna fram i tid.
– Det är lika fascinerande varje gång. Här sitter vi i bilen och försöker åka i kapp skidåkare…(!) säger Lars Johansson och tittar ut på de tävlande som passerar genom kontrollen i Mångsbodarna samtidigt som biltrafiken står stilla.
Men trafiken börjar till slut att rulla och vi ser helikoptrarna allt närmare framför oss. Vi hinner precis fram och ser herrtäten passera, bröderna Aukland, Jerry Ahrlin och Anders Myrland. Jenny dyker som första dam upp runt kurvan, blir intensivt sekunderad, får sin dricka och det är dags att skynda vidare.
Stefan Fredriksson och Lars Johansson förbereder vätskelagning innan Lövnäsvägen – foto: Erik Nilsson Sports Management |
Med Jenny i ledning går telefonen varm, mellantider noteras från både radio och tv. Nästa stopp blir vid Vasslan, vägundergången mellan Evertsberg och Oxberg. Parkera bilen, fort ut och ta sig ut längs spåret. Proceduren känns igen och pulsen är hög med en åkare i ledning. Herrtäten passerar igen med högsta fart under skidorna, så även Jenny och efter ytterligare en lyckad lagning blir nästa stopp Mora.
– Oftast går det bra och åkarna vet på vilken sida vi står, men ibland är det så många åkare att de inte kan komma fram på rätt sida och då kan det bli problem, säger Stefan Fredriksson.
I Mora är spänningen stor när täten närmar sig mål och det blir en spurtstrid mellan Sandra Hansson och Jenny Hansson. Sandra är starkast över upploppet och trots all service räcker det inte ända fram till seger för Jenny. Men ändå blev det ett framgångsrikt 84:e vasalopp för Vålådalens SK och Försvarsmaktens långloppslag med Jennys andraplats i damklassen, Jerry och Oskars tredje och fjärdeplats i herrtävlingen samt lagguld i herrtävlingen.