IFK Mora satsar på mer marknadsföring, lanserar ny hemsida
I IFK Mora skidklubb händer saker. Nyligen tillträdde den gamle Vasaloppsgeneralen Rolf Hammar som ordförande och nu lanserar klubben i och med en ny hemsida flera idéer om marknadsföring för att synas bättre.
Skiddelen av IFK Moras idrottsallians har, om inte sedan starten 1909, så iallafall från att det första Vasaloppet kördes 1922 varit en naturlig del av det svenska skidklimatet. Genom åren har föreningen kunnat stoltsera med flera OS-,VM- och SM-medaljer och framförallt har man ofta närmast prenumererat på lagsegrar i Vasaloppet.
I dagens medieklimat, där det gäller att se till att synas kan det ibland vara kämpigt att bli sedd i vimlet. För att råda bot på den saken lanserade IFK Mora SK under måndagen en ny hemsida, som ett led i vad man säger är en nysatsning på att jobba hårdare mot sponsorer, media och skidintresserade människor.
Egna reportage
Förstasidans upplägg består av tre kolumner där den första är bredast och innehåller egenproducerade nyheter om klubbens elitåkare i reportageform och med bilder. Denna text byts ut mot annat innehåll när man till exempel väljer att läsa ett av alla åkarporträtt som verkar vara i färd med att fyllas i under Elit- och Junior-flikarna i menyn. Angående åkarporträtt utlovas ett sponsorupplägg som innebär att intresserade företag kan ”köpa” en skidåkare och då få sin logo på dennes åkarporträtt.
Sociala medier
Andra kolumnen innehåller en ruta med vad man vill kalla IFK Mora TV. Det är ett inbäddat Youtube-klipp som visar en film från ett träningsläger.TV finns också som ett alternativ längst ut till vänster i huvudmenyn. Där hittar läsaren olika videoklipp som klubben lagt upp, från till exempel träningsläget.
Vad som kommer sedan är exempel på hur klubben uttnyttjar de numer omåttligt populärar sociala medierna. Förutom att hemsidan i sig är uppbyggd efter en blogg-systematik har man här satsat på att även använda kanalerna Facebook och Twitter för att nå ut med sitt budskap.Nedanför videorutan finns en ruta med klubbens twitter-flöde. Klubben har skapat ett konto på den populära micro-bloggsajten Twitter och allt som klubben skriver dyker även upp i den rutan. För den som vill följa IFK Mora på twitter kan man klicka på namnet i den rutan, eller skriva in @IFKMoraSK.
Efter twitter-rutan finns länk till elitsektionens Facebook och till sist en ruta med länkar till de senaste egna nyheterna.
Tredje kolumnen börjar, precis som andra med material från andra ställen på nätet. Först återfinns ett flöde där nyheter från åkarnas egna hemsidor samlas och när man klickar på en nyhet av till exempel Anna Haag hamnar man på hennes personliga sida. Resten av den kolumnen består av direktlänkar till åkares personliga hemsidor och bloggar samt länkar till det egna nyhetsarkivet.
Klassiska färger
Färgerna på hela sidan går i mestadels vitt och blått och med små inslag av rött, precis som den klassiska färgprofilen på tävlingsdräkterna.
Det finns även information om klubbens alla andra delar, såsom motion och ungdomsverksamhet, men nyheterna verkar domineras av elitnyheter. Huvudmenyn som går i en grå nyans ger också läsaren möjlighet att läsa mer om hur man blir en samarbetspartner och att ta del av mediematerial. Med det nya upplägget, som fokuserar mestadels på nyheter om elitverksamheten verkar ambitionen vara att försöka få upp ögonen på potentiella sponsorer så mycket som möjligt.
Det återstår att se hurpass lyckat det nya upplägget blir för klubben, som flera år klassats som en av Sveriges största och bästa skidklubbar.
Länk till ifkmorask.se