Lugnets nya VM-banor klara för världscupfinalen
Justeringar är gjorda på de kommande VM-banorna vid Lugnet sedan SM-tävlingarna.
De tuffa utförskörningarna är kvar, men med färre kurvor. FIS har nu gett klartecken för att köra världscupavslutningen.
Lugnets nya VM-banor
Inför skid-VM 2015 får Lugnets skidstadion en rejäl ansiktslyftning. Bland nyheterna finns en ny hästsko på stadion och en totalrenoverad backhoppningsanläggning. Men också ett helt nytt bansystem, som i vissa avseenden bryter ny mark inom längdskidsporten.
Filosofin bakom designen av banorna är att även utförskörningarna ska vara utslagsgivande vilket bland annat resulterat i en helt ny omtalad utförskörning som kräver mycket god skidteknik för att kunna åkas snabbt.
Detta har hänt
I januari i år testades Lugnets nya VM-banor för första gången i samband med SM-veckan och banorna fick då stora rubriker i media över hela landet och kritik för att vara farliga och för svåra.
Direkt efter SM-veckan samlades synpunkter in från de aktiva och det framkom både positiv och negativ kritik. På den positiva sidan tyckte de aktiva att banorna var utslagsgivande, att det var en bra in- och utfart från stadion plus att banorna bjuder publiken på bra tävlingar. På den negativa sidan var det framför allt tre synpunkter som framkom: Sista delen av ”Mördarbacken” var för brant (uppför), utförsk örningarna var orytmiska och hade för många sladdkurvor samt att sprintbanorna var för långa.
– Att designa nya tävlingsbanor är en spännande process! Vissa delar i det nya systemet som vi trodde kunde bli besvärliga fungerade utan problem medan andra delar som vi trodde skulle fungera bra visade sig fungera mindre bra i skarpt läge, säger Tomas Jons, chef över Lugnetanläggningarna.
John Ahlberg är en internationellt meriterad banläggare och har varit med under hela designprocessen av Lugnets banor. Direkt efter SM-tävlingarna var han på plats och tillsammans med Tomas Jons, chef över Lugnetanläggningarna och Tobias Jönsson, banchef för skid-VM 2015. Det beslutades att göra två huvudsakliga förändringar inför världscupen:
– Sista delen av Mördarbacken flackas ut genom att fylla ut med mer snö innan sista branten.
– Några av kurvorna i utförskörningarna tas bort och ytterligare några kurvor breddas.
Dessa förändringar är nu genomförda och även testade under ett par veckor av både elitaktiva och representanter från världscupens tävlingsorganisation. Under VM i Val di Fiemme hölls ett jurymöte där banorna formellt fick godkänt att användas under världscupavslutningen.
– Jag är väldigt nöjd med hur tävlingsbanorna ser ut idag. Det är tuff åkning, men nu har vi hittat rytmen i banorna och det är genomgående riktigt fin åkning. Jag ser fram emot tävlingarna under världscupavslutningen, säger Tobias Jönsson, banchef för skid-VM 2015.
90% klart inför skid-VM 2015
Det bansystem som kommer att användas under världscupavslutningen är väldigt likt det som kommer att användas under skid-VM 2015. En kortare slinga på Högboberget kommer att adderas till systemet så snart renoveringen av backstadion är klar.