Snöfabrik producerar Vasaloppets vita guld
Nu har produktionen av snön till Vasaloppsveckan börjat. Vid startplatsen i Oxberg pågår snötillverkningen i en supermodern snöfabrik som aldrig tidigare skådats i samband med svenska längdskidevenemang.
Det blir ett snöberg som är 400 meter långt, 40 meter brett och sju meter högt.
– Då får vi den mängd med snö som krävs för att klara alla loppen under Vasaloppsveckan, säger Vasaloppets generalsekreterare Rolf Hammar.
I många år har Vasaloppet köpt konstsnö av de alpina skidanläggningar som finns i regionen. Men det har varit både dyrt och osäkert, eftersom anläggningar först har säkrat sin egen verksamhet innan de producerat snö till Vasaloppsveckan.
– Nu har vi investerat i denna snöfabrik och kan nu styra produktionen enligt våra egna intressen, säger Mats Rylander, som är administrativ chef för Vasaloppet och varit mycket aktiv i arbetet med den här investeringen.
Snöfabriken i Oxberg
I augusti 2007 började man bygga snöfabriken och i dag står i Oxberg fyra moderna och miljöanpassade snökanoner, som är helt oljefria och mycket energisnåla. Poängen är också att snöfabriken är helautomatisk.
– Det innebär att snökanonerna sätts i gång automatiskt på natten när temperaturen faller och vi får rätt luftfuktighet. De slås sedan av när det blir för varmt. På detta sätt får vi alltid automatiskt max effekt av snökanonerna är det är i gång, säger Lars Ericsson på Snowtech, som tillverkat anläggningen.
Hela produktionen styrs genom datorer som är placerade i Mora och i Sälen.
I dag planeras för att sedan frakta ut konstsnön till spåret. Men inom Vasaloppsorganisationen finns planer på att bygga fler snöfabriker på andra strategiska platser längsmed Vasaloppsspåret.
– Inom två år har vi förmodligen en permanent snökanonanläggning vid starten i Sälen, säger Mats Rylander.
Till nytta för andra
Detta är också en snöfabrik som kan bli till nytta för andra skidevenemang i Sverige.
– Om vi får mycket natursnö så blir det givetvis konstsnö över. Då kan det bli aktuellt att vi fraktar snön på järnväg till de skidarrangörer som önskar hjälp. Spåret går ju precis intill snöfabriken. Alternativet är att konstsnön kan användas som råvara till att kyla ner offentliga byggnader, som exempelvis lasarettet i Sundsvall, säger Rolf Hammar och förklarar att konstsnö plötsligt blivit en intressant handelsvara.
– Ja, det är vårt vita guld, säger Rolf och skrattar.