Svenskt företag backar upp bröderna Aukland
Svenskt näringsliv tar hjälp av Vasaloppshjältarna Anders och Jörgen Aukland för att slå sig in på den norska marknaden.
Detaljhandelsföretaget Jula har inlett en storsatsning i vårt västra grannland med långloppsstjärnorna som frontfigurer.
Efter vinterns framgångar är bröderna Aukland närmast att betrakta som nationalikoner i Norge.
Dubbelsegern i Vasaloppet fick en hel nation att hamna i ett lyckorus:
– Det är stort i Norge att vinna den svenska niomilaklassikern och att nu få inleda ett samarbete med ett svensk företag som vill komma in på den norska marknaden känns jättespännande. Det visar vilken status Vasaloppet har i Norge och vilket förtroende svenskägda Jula har för oss som idrottsmän, säger Jörgen Aukland.
Tillsammans med brodern Anders, Vasaloppssegrare 2004 och vinnare av FIS Marathon cup i år, kastar sig Jörgen Aukland med glädje in i detaljhandelsbranschen inom verktyg, maskiner och produkter för hus och hem.
– En ny spännande utmaning med en svensk samarbetspartner, det känns som jag blir mer och mer svensk, säger Jörgen Aukland som förra veckan var med och öppnade den första affären åt Jula i Trondheim.
Under året blir det ytterligare tre invigningar i Haugesund, Ålesund och Oslo.
Julas samarbete med bröderna Aukland är långsiktigt och arkitekten bakom den svensk-norska konstellationen är Ragnar Krefting, tv respons.
Jula har haft stora framgångar i Sverige med sin affärsidé. De senaste åren har Jula ökat försäljningen med 30 procent per år. I Sverige har företaget 24 varuhus.
Team Xtrapersonell satsar kommande vinter på FIS Marathon Cup. Det privatfinasierade teamet har utöver bröderna Aukland plockat in den regerande sprintvärldsmästaren Jens Arne Svartedal i laget.
– Samarbetet med Jula gör att vi kan satsa ännu hårdare på att uppnå våra mål både i och utanför skidspåret, säger Jörgen Aukland.