Vasaloppet lyssnar på kritiken
Nu tar Vasaloppsarrangörerna krafttag för att förbättra totalupplevelsen för dem de som startar i de bakre leden i Vasaloppet.
Ett åtgärdspaket på fem punkter har presenterats inför Vasaloppet 2009. Ambitionen är att skapa ett bättre flyt under loppet för samtliga åkare.
Bakgrunden är att under de två senaste åren har Vasaloppet genomförs under mycket svåra väderförhållanden vilket gjort att åkare längre bak i startledet fått stora problem att överhuvudtaget kunna ta sig till Mora. Resultatet har blivit att Vasaloppsledningen – främst efter årets lopp – fått ta emot mycket kritik från besvikna åkare.
– Efter att ha lyssnat på synpunkter från deltagare och funktionärer vidtar vi nu flera åtgärder för att utveckla Vasaloppet. En genomgripande analys ligger bakom besluten, som vi anser kommer att bidra till en bättre trivsel, säger Vasaloppets Sportchef Tommy Höglund.
De fem Punkterna i åtgärdspaketet är följande:
* Bredda i första backen
I vinter blir det bättre flyt från starten till myrarna. Hela sträckan mellan gamla järnvägen och ca 500 efter högsta punkten blir tio meter bred. Idag är bredden på vissa ställen sju meter. Men även fortsatt måste man ha respekt för att mängden åkare gör att det blir kö, men inte av samma slag som under det senaste Vasaloppet.
* Ökad kontroll av åkarna
Det är både förbjudet och skapar oreda när åkare tar av sig skidorna och springer uppför första backen. Nu kommer flera nya kontrollanter med videokamera att finnas på plats. Dessutom kommer det att bli utökad kontroll längsmed hela banan så att det inte åks fristil.
* Bättre spårunderhåll under hela loppet
Ett nytt arbetssätt ska införas med ambitionen att skapa bättre möjligheter för mer regelbundna och bättre spårunderhåll under hela loppet, både med hjälp av tolkare och spårmaskiner av olika slag.
* Bättre samordning av reptiderna som dras senare.
En ny funktionärsfunktion inrättas, som under loppet samordnar beslutet när repen skall dras vid kontrollerna. Ibland kan det under loppet bli aktuellt att justera de fastlagda tiderna för repdragningen, som överlag ska ske vid senare tidpunkt. Det inkluderar även kontrollen i Evertsberg som under de senaste åren varit ett definitivt stopp för många.
* Ny ”brytstation” vid Gopshus.
I vinter blir möjligt att hoppa av loppet vid Gopshus mellan Oxberg och Hökberg och sedan få skjuts till Mora