Vem blir först över mållinjen?

av langd • 25.11.2007
Inför årets världscup är banorna i Beitostölen rejält ombyggda. En ny 5km-slinga som är mer komprimerad än tidigare och där åkarna ska upp för ”Danskebakken” tre gånger. – Nu är det tuffare banor. Det ligger på hela tiden och finns inga längre flacka partier, säger Anders Södergren. Langd.se tar er med på en tur.

Inför årets världscup är banorna i Beitostölen rejält ombyggda. En ny 5km-slinga som är mer komprimerad än tidigare och där åkarna ska upp för ”Danskebakken” tre gånger.
– Nu är det tuffare banor. Det ligger på hela tiden och finns inga längre flacka partier, säger Anders Södergren.
Langd.se tar er med på en tur.

De nya banorna i Beitostölen får mycket beröm. Tidigare var spåren mer utdragna och för två år sedan, när tävlingarna fick avgöras på en 2,5 km slinga, blev kuperingen för lätt. Nu är det en 5 km slinga som gäller och det blir en utmaning för åkarna. Tjejerna åker två varv och killarna tre.

– Banorna i världscupen är för lätta idag. Även om det finns stigningar så blir det direkt en utförsbacke efteråt. Då spelar det ingen roll om du är 10 m efter på krönet, för du glider ändå ikapp. Den nya banan i Beitostölen är absolut inte extremt tuff. Den är bra och rättvis som alla banor borde vara. När du har tagit de tuffaste stigningarna så fortsätter det ändå att stiga en bit till innan du får vila. Det gör att tävlingarna kommer bli utslagsgivande, säger den gamla skidkungen Oddvar Brå

Dags för start i Beitostölen - foto: Erik Nilsson
Dags för start i Beitostölen – foto: Erik Nilsson

Idag står det stafetter på programmet. Först två klassiska sträckor och sen två i fristil. Damerna kör 4*5 km och herrarna 4*10 km. Langd.se tar er med på en tur längs banan.

utför - foto: Erik Nilsson
utför – foto: Erik Nilsson

Banan har en lätt början och den första kilometern består mestadels av utförsåkning och några mindre backar. På förstasträckan ut från start gäller det att få en bra position och undvika trängsel.

Danskbakken - foto: Erik Nilsson
Danskebakken – foto: Erik Nilsson

Den första rejäla stigningen kommer efter en kilometer då åkarna ska upp för Danskebakken för första gången. En stigning upp mot tidspasseringen vid 1,4 km. Det här är en backe som har använts även vid tidigare år och här är det läga att skaffa position.

upp mot passering 1,4km - foto: Andreas Forneman
upp mot passering 1,4km – foto: Andreas Forneman

Sista biten upp mot krönet blir det lite brantare.

upp mot passering 2,6km - foto: Andreas Forneman
upp mot passering 2,6km – foto: Andreas Forneman

Åkarna får en utförskörning innan de vänder upp igen och tar Danskebakken för andra gången. Här är det en ny bansträckning och spåret svänger av upp mot tidspassering vid 2,6 km. Det här är en fin slakmota som ger utrymme för rejäl skidåkning.

Den snabba och tekniska utförsbacken - foto: Erik Nilsson
Den snabba och tekniska utförsbacken – foto: Erik Nilsson

Efter 2,6 km är det dags för banans mest tekniskt krävande parti. En snabb utförsbacke där åkarna kommer upp i farter över 60 km/h om de står på rejält. Utförsbacken avslutas med en skarp 180 graders kurva som är bra doserad men som kan innehålla luriga isfläckar. Det här är en kritisk punkt, speciellt på första sträckan då det kommer många åkare samtidigt.

Efter kurvan åker de tävlande samma väg upp och tar banans tuffaste och brantaste backe. En rejäl stigning där det stiger upp till 3,6 km, som även är banans högsta punkt, 825 meter över havet.

Sista backen in mot stadion - foto: Erik Nilsson
Sista backen in mot stadion – foto: Erik Nilsson

Banan går sen utför ner till 4,5 km men innan det är dags för varvning och målgång ska åkarna upp för Danskebakken en sista gång. Under gårdagens lopp var det stor skillnad i vilka som hade återhämtat sig och kunde fortsätta att gå på hårt in mot stadion.

Uppe på vallen, snart dags för målgång - foto: Erik Nilsson
Uppe på vallen, snart dags för varvning eller målgång – foto: Erik Nilsson

Åkarna kommer in uppe på vallen och åker bort för att vända innan det är dags för varvning eller målgång.

5km nästan avklarade, vem åker snabbast? - foto: Erik Nilsson
5km nästan avklarade, vem åker snabbast? – foto: Erik Nilsson

Slingan sträcker sig över 5,140 km och har en höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkten på 48 m.

Spårkarta

Banprofil

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

Fler artiklar

  • Sveriges trupp till Davos – doldis får chansen

    Flera stjärnor saknas i Sveriges trupp till världscupstävlingarna i Davos. Däremot får en 26-årig debutant chansen på damsidan.
    av Maja Eriksson
    10.12.2024
  • Ski Classics lanserar ny app

    av Pressmeddelande
    10.12.2024
  • Lisa Vittozzi missar också tävlingarna i Hochfilzen

    av Kjell-Erik Kristiansen
    10.12.2024
  • Vann i svenska cupen – 135:a i norska premiären

    av Kjell-Erik Kristiansen
    10.12.2024
  • Spanjoren chockade hela skidvärlden i Lillehammer

    av Ingeborg Scheve/Maja Eriksson
    09.12.2024