Ta långloppen på allvar FIS!
På söndag startar den första av tio deltävlingar i FIS Marathon Cup med det 42 km långa fristilsloppet La Sgambeda i italienska Livigno.
Vasaloppet ingår i cupen, liksom klassiker som Marcialonga, La Transjurasienne, norska Birkebeinerrennet och tyska König Ludwig Lauf.
Varje enskilt lopp får stor uppmärksamhet och vinnarna går till historien som stora hjältar.
Men vad gör FIS för att utveckla sin egen cup?
Väldigt lite, tycker jag. Långloppsåkarna hamnar alltid i skuggan av den traditionella världscupen.
Jag undrar varför? Varför är FIS Marathon Cup FIS bortglömda Cup?
Det Internationella Skidförbundets egen information och marknadsföring av långloppscupen är minimal.
På FIS egen hemsida finns däremot alla fakta att hitta på deltagare i den traditionella världscupen- och sprintcupen. Resultatservicen är också bra.
Om långloppsåkarna och FIS Marathon Cup finns dock inte mycket att hämta. Långloppscupen får tydligen leva sitt eget liv.
Vasaloppets generalsekreterare Rolf Hammar säger på redaktionell plats på langd.se idag att utan långloppen undergrävs FIS framtida möjligheter att utveckla längdskidsporten.
Skidbranschens hjul måste ju också snurra, och det gör de inte bara genom att man köper reklampelare som Marit Björgen, Virpi Kuitunen, Axel Teichmann och Lukas Bauer. Tillverkarna av skidor, stavar, valla och träningskläder klarar sannolikt inte att överleva utan Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Marcialonga och de övriga långloppen i FIS Marathon Cup och Worldloppet.
Kommersen ligger i långloppen, det är där konsumenterna finns, själva navet i hela längdverksamheten.
Exempelvis säljs det cirka 100 000 skidor totalt i Sverige i år. Det är en minskning med 30 000 på något år. Av marknaden definieras cirka 50 procent till långloppsåkare och deltagare i Vasaloppsveckan.
I Norge sväljer marknaden cirka 300 000 par skidor i år. Även där är Birkebeinerrennet, Skarvrennet och andra långlopp livsviktiga för skidindustrin.
Nåväl.
Vad bör FIS göra?
Mitt råd är att Jürg Capol och hans vapendragare aktivt börjar försöka sälja in långloppscupen mot media och tevebolagen för allas bästa. Långloppsprodukten är i mina ögon djupt underskattad av det Internationella Skidförbundet.
FIS Marathon Cup bör lyftas upp till en världscup värd namnet!
Instifta ett långlopps-VM!
Kör lika hårt med marknadsföringen för FIS Marathon Cup som med Tour de Ski!
Visa marknaden att långlopp är attraktivt, spännande och underhållande.
Intresset finns garanterat hos tevepubliken i Sverige, Norge, Finland, Europa och övriga världen.
Vasaloppet hade i år 2,3 miljoner tv-tittare vid målgången.
Det är långt mycket mer än en vanlig världscuptävling i längd.
I Norge följde var tionde norrman niomilaklassikern på NRK.
Vasaloppet har med nye VD:n Jonas Bauer i spetsen lyckats knyta ett kontrakt med Sveriges Television som säkrar sändningar över 2012 års Vasalopp.
Det är naturligtvis guld värt för skid-Sverige.
Vasaloppets status har aldrig varit det den är idag om inte media varit med från början. Farbror Sven fanns på plats och rapporterade via ångradion och ut i etern från målet redan 1926!
SVT kom in i bilden med ”Plex” som reporter 1961. SVT har sänt direktsänt Vasaloppet sedan 1966.
Media har i hög grad bidragit till att Vasaloppets varumärke blivit starkt som en bil från Volvo eller en möbel från IKEA.
Den här säsongen åker folkkära skidlöpare som Frode Estil, Anders Aukland, Thomas Alsgaard, Jörgen Aukland, Jerry Ahrlin, Hilde G Pedersen, Oskar Svärd och Elin Ek långloppscupen.
Låt dem bli ambassadörer för nya professionella FIS Marathon Cup där FIS och tv-bolagen är med på banan från start till mål.
Ta långloppen på allvar, FIS!
Slutligen.
Härligt med Vinterstudio i SVT.