Här är företagets tankar bakom satsningen på Team Engcon
Vi backar till mitten av juni, och Team Engcon är på säsongens första läger för säsongen. Efter ett inledande tröskelpass på rullskidor i Östersund rullar (i bil, vilket i detta fall kanske bör förtydligas) teamets åkare de cirka nio milen till Strömsund för en rundvandring i Engcons lokaler och anläggningar.
Den som står för rundvandringen är Stig Engström, som startade Engcon 1990. För två år sedan börsintroducerades företaget (där Engström är störste ägare). Och Engcon finns nu i i arton olika länder över hela världen.
Men den här texten ska framför allt handla om företagets skid- och friskvårdssatsning.
2018 grundades Team Engcon, långloppsteamet som radat upp fina placeringar i lagtävlingen på Ski Classics. Främsta framgången hittills är när Ida Dahl vann den gula mästarvästen säsongen 2022-23.
Inför kommande säsong har teamet gjort flera förändringar, bland annat ansluter vinterns Vasaloppsvinnare Torleif Syrstad. LÄS MER HÄR
Efter rundturen slår sig Stig Engström ner i en fåtölj i huvudkontorets foajé.
Hur ser du på det genomslag ni får via Ski Classics?
— Den uppmärksamhet som vi fått och får via Team Engcon är svårt att ersätta. Vi har ju sponsrat andra idrottslag. Men här pratas det verkligen om oss. Om Engcon. Ta en sändning från Vasaloppet till exempel, har du en åkare som är med i ledning så har du dels bilderna, men även att teamnamnet nämns i sändningen flera gånger. Sen är Vasaloppsintresset bland företagsledare i Sverige väldigt stort. Många företagsledare tränar för och åker Vasaloppet. Det har absolut ökat medvetenheten om oss som företag. Sen att jag och vi som företag satsar på detta beror ju mycket på att jag personligen har ett väldigt stort skidintresse.
Faktum är att Stig Engströms intresse för längdåkning även gjort att han har ett namngivet lopp; detta i form av Stig Classic, ett långlopp som avgörs i jämtländska Blåsjön i slutet av vintersäsongen.
Men kan du redan dagarna efter ett Vasaloppet se en ökning vad gäller exempelvis kommande ordrar?
— Nej inte så. Men vi märker att det pratas om det både lokalt och nationellt. Eller jag ska säga i Sverige och Norge. Det är ju här som Ski Classics, och långlopp är störst. Sen skulle vi som företag vilja ha ett ännu större genomslag i norra Europa. Det är ju där vi har våra största marknader vid sidan av här i Norden.
Men själva elitdelen, och långloppslaget, är bara en av delarna i Engcons satsning. Företaget har dessutom ett friskvårdsprogram för personalen där tidigare elitåkarna Jerry Ahrlin och Laila Kveli (Jerry var teamchef fram till och med förra säsongen) är ansvariga:
— Många har problem med knän, rygg, högt blodtryck och så vidare, och det ger i förlängningen sjukskrivningar. Därför har vi gemensam träning en gång i veckan för vår personal, men det var få som var med. Det fanns tre genomgående ursäkter till att så få tränade; de var ”jag har inte tid, jag har inte kläder, jag har inte utrustning”. De ville jag jobba bort så därför får de träna på arbetstid, vi sponsrar med kläder och dessutom utrustning där de upp till 5000 kronor får hälften av företaget, säger Engström.
Hur blev gensvaret?
— 150 av de 200 anställda var med. Motkravet från vår sida var att de utöver träningstimmen på jobbet även ska träna en timme på egen hand, plus att de skulle göra en enkel självdeklaration. Men då var inte intresset lika stort länge. Det finns en stor utmaning i att göra saker i grupp. Och det är extremt tufft och tidskrävande för Jerry och Laila att göra individuella program för alla dessa 150, säger Engström.
Vilka är svårast att locka med på de gemensamma träningarna?
— Alltså att gå från en träning till två i veckan är inga problem. Ännu mindre från två till tre träningar. Men att få en person som inte tränar att göra det en gång i veckan. Det är extremt tufft. Den nöten har vi inte löst än. Men vi jobbar vidare, säger Engström.