Marcialonga fruktar dyraste upplagan någonsin
Marcialonga förbereder sig för den femtionde upplagan genom tiderna. I januari 2023 är det dags för åkarna att ta sig an det 70 kilometer långa loppet i norra Italien.
– Vi har ingen Plan B. Det är viktigt för vårt varumärke att folk vet att de kan planera för att Marcialonga ska genomföras, säger Marcialongas generalsekreterare Davide Stouffie till Langrenn.com.
– Det är bara tre gånger vi inte har kunnat organisera, 1975, 1989 och 1990, och samtliga dessa gånger på grund av snöbrist. Därför har vi sett till att ha tillgång till tillräckligt med snö. Även under pandemin lyckades vi organisera Marcialonga. Sedan måste vi kunna klara det i år också, så länge det inte händer något som ligger helt utanför vår kontroll, säger han.
Men Stouffie vet att skidfesten i Val di Fiemme kommer att bli extremt dyr i vinter.
Historiskt höga energipriser, enorm inflation och en allmänt osäker världssituation gör att allt kostar mer nu, från mat och kontorsmaterial till transporter och logistik. Och snö.
Snöproduktion är något Marcialonga är vana vid att ta hänsyn till, både praktiskt och ekonomiskt. Men nu befarar arrangören också att de kommer att behöva lägga drygt 10 miljoner kronor på snöproduktion i år, vilket är mer än dubbelt så mycket som vanligt.
För att kunna genomföra det 70 kilometer långa loppet är Marcialonga helt beroende av konstsnö. För att täcka tävlingsbanan behövs 140 000 till 150 000 kubikmeter snö, vare sig den kommer av sig själv eller arrangören måste tillhandahålla den. Och ofta måste de göra mycket eller det mesta av snön själva.
En genomsnittlig vinter lägger arrangören runt fem miljoner kronor (500 000 euro) på snöproduktion för Marcialonga-banan. I år räknar man med att använda mer än det dubbla, om inte något helt oförutsett händer som förändrar de skyhöga elpriserna.
– Vi hoppas förstås alltid på mycket natursnö, men vi är vana vid att den inte kommer i den utsträckning vi vill. Därför har vi satsat mycket på snökanoner, speciellt de senaste åren, och har förmodligen ett av de mest avancerade snöproduktionssystemen i världen inom längdskidåkning. Men det är väldigt energikrävande att producera snö, säger Stouffie och medger att elpriserna är ett bekymmer för Marcialonga-organisationen.
– Som tur är har vi utrustning som klarar av att producera det vi behöver och tillräckligt med kapital för att klara snöproduktionen i år och några år till, även om energipriserna skulle förbli lika höga. Men om det fortsätter kommer det att ge oss mindre utrymme att investera i ny utrustning framöver, säger Stouffie.
Det finns totalt 7 500 startplatser i Marcialonga. Av dem är 7 200 redan sålda. Därför är det inte aktuellt att höja startavgifterna till vinterloppet. Men arrangören jobbar hårt för att skära ner kostnaderna på andra områden.
– Vi letar efter sätt att spara energi, både i själva snötillverkningen, i transporten från snöproduktionen ut till spåret, och generellt i vår dagliga verksamhet, och i år intensifierar vi i de områdena, säger Stouffie.
Dessutom gör en skyhög inflation i världen att alla kostnader ökar. Men Stouffie är tydlig med att det inte är aktuellt att kompromissa med kvalitén på arrangemanget.
– Vi är kända för våra backar, matstationerna, stämningen längs backarna och festen efter loppet. Allt det är saker som gör Marcialonga så unik, och som vi ständigt arbetar för att förbättra. Det ska absolut inte råda brist på något som är viktigt för deltagarnas upplevelse, säger Stouffie.
Läs också