Nattvasan vann Gyllene Hjulet för Årets bästa sponsring
Tack vare den framgångsrika utvecklingen och lanseringen av Nattvasan vann Silva Sweden och Vasaloppet det prestigefyllda priset för ”Årets bästa sponsring” när den 20:e Gyllene Hjulet-galan arrangerades på Artipelag i Värmdö på torsdagskvällen.
Tack vare den framgångsrika utvecklingen och lanseringen av Nattvasan vann Silva Sweden och Vasaloppet det prestigefyllda priset för ”Årets bästa sponsring” när den 20:e Gyllene Hjulet-galan arrangerades på Artipelag i Värmdö på torsdagskvällen.
Varje år premierar Sponsrings & Eventföreningen de bästa svenska projekten inom sponsring och event – och 20-årsjubileet blev en prestigefylld prisutdelning och galafest utöver det vanliga. 170 projekt tävlade i årets omgång av Gyllene Hjulet, vilket var ett rekordhögt antal. 63 bidrag hade i sin tur blivit nominerade i de 13 olika kategorierna.
– Sponsring är en viktig del i Vasaloppets verksamhet. Våra sponsorer bidrar starkt till att bygga vårt varumärke och till att stärka helhetsupplevelsen för våra deltagare. Silva och deras pannlampor är så väl kopplat till nattskidåkning och var för oss en drömpartner när vi lanserade och genomförde den första upplagan av Nattvasan, säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.
– Samarbetet med Vasaloppet engagerar hela företaget och är ett sätt för oss att leva vårt varumärke och även ett utmärkt sätt för oss att möta våra konsumenter när de använder vår produkt, säger Richard Jägrud, VD på Silva.
– Pannlampa är en upplevelseprodukt och det är inte alltid en helt enkel kommunikativ uppgift att beskriva den unika känslan av att åka längdskidor, springa eller cykla i pannlampans sken. Med Nattvasan har vi dock hittat ett sammanhang där pannlampan får en naturlig huvudroll och blir starkt förknippad med en häftig upplevelse, konstaterar Madelene Öhlin, marknadschef på Silva.
Samarbetet mellan Silva och Vasaloppet kommer fortsätta även under 2018 med Silva som officiell leverantör till Vasaloppet och värd för Nattvasan. De 3000 startplatserna till Nattvasan 2018 fulltecknades på mindre än 5 minuter!
Vinnarmotiveringen lyder:
”SILVA har tillsammans med Vasaloppet utvecklat och lanserat Nattvasan, världens första nattlopp på skidor. Det unika med sponsringen är att SILVA gick in som huvudsponsor redan ett år innan själva eventet, vilket öppnat upp för nya kommunikativa möjligheter och associationsrätt med Nattvasan från start. Förutom att nå en bredare målgrupp, så har samarbetet hittills resulterat i en dokumenterad räckvidd på över 1 800 000 kontakter, 100 publicerade artiklar och 800 sålda Vasaloppslampor.”
Övriga nominerade i kategorin Årets bästa sponsring var:
KENT, Den sista sången – Passion Lab
EM:s bästa fans – Håkanson United, Norrlands Guld, Svenska Fotbollsförbundet och Starcom
ICA-klassikern – ICA Sverige AB
Max @ Way Out West – Max Hamburgare, JMW/Acne/Starcom
Se Nattvasans trailer här: