Så ska Vasaloppet säkra spår och hålla nere konstsnökostnaderna
Vasaloppsorganisationen har med anledning av de skenande priserna på bland annat el och drivmedel satt igång ett projekt där de ser över sina kostnader kopplade till de här områdena.
— Vi har tidigare, något generaliserande, sagt att kostnaden för vår snöläggning av sträckan mellan Oxberg och Mora är en miljon kronor per mil. Och den bedömningen stämmer bra, sen kommer de kostnaderna nu att öka beroende på att kostnaden för exempelvis el har stigit rejält, säger Vasaloppets sportchef Tommy Höglund.
Vasaloppet har i sin grundbudget tre miljoner kronor för snöproduktion.
Av detta är tillverkningskostnaden av konstsnön 10-15 procent, resterande del handlar om kostnaden för att transportera och lägga ut konstsnön i Vasaloppsarenan.
Och det handlar om de tre sista milen av Vasaloppsspåret; från Oxberg in till målet i Mora, som primärt är i behov av snöstöttning utöver den vita vara som kommer uppifrån på naturlig väg.
Statistik från SMHI visar att det sett över de senaste decennierna är vart tredje år som det inte skulle gå att genomföra en Vasaloppsvecka utan konstsnö, detta beroende på brist på natursnö på sträckan närmast mål.
— Och det är ju så sakteliga på att bli sämre så om kanske tio år så kan det vara en gång av fem som det går att genomföra den delen utan att addera konstsnön, säger Höglund.
Vilka förändringar kommer ni att göra till kommande vintern?
— Vi kommer absolut fortsätta att tillverka konstsnö, men vi har tidigare lagt ett ganska tjockt lager i spårbädden för att vara säkra. Till i vinter tänker jag att vi ska ha lite mer is i magen. Vi har också planen att börja tillverka snö vid lägre temperatur; kanske vid sju minus (jämfört med tidigare tre-fyra), detta med anledning av att snöproduktionen då blir effektivare, säger Höglund som dessutom planerar att Vasaloppet ska återuppta ett sätt att tillvarata natursnö från närområdet:
— För cirka 15 år sedan hade vi ett upplägg där vi sparade natursnö från exempelvis skogsvägar och sjöisar. Den snön har lite sämre kvalitet men då kan vi späda ut konstsnön med natursnö, detta på delar där det inte är så väderutsatt; exempelvis på de områden upp emot Hökberg där det är tätare skog runt spåret, säger Höglund.
Inför kommande vinter finns det redan nu drygt 10 000 kubikmeter konstsnö sparat från senaste vintern; detta täckt med bark och placerat på skidstadion i Hemus:
— Detta är bekostat av Vasaloppet och IFK Mora skidklubb, och tanken är att detta ska läggas ut som tidig snö på skidstadion och ”så långt det räcker” någon kilometer på Vasaloppsspåret. Detta ger en bra ”botten” inför vintern med sparad snö, säger Höglund.
Majoriteten av Vasaloppets snöproduktion sker på timmerterminalen i Oxberg (där starten för bland annat Tjejvasan sker), men Vasaloppet har också ett samarbete med Mora kommun för snöproduktion vid skidstadion i Hemus, plus att det testats att använda mobila snökanoner ute i spåret:
— Det där med mobila snökanoner är något vi ska titta mer på, men en nackdel i detta är att det kräver en helt annan bemanning och passning på plats än vad det gör med snöproduktionen i Oxberg. Det vi planerat till vintern är att vi när vi tillverkat 50 000 kubikmeter snö så ska vi stänga av snöproduktionen och så får vi addera mer från i början av februari om det visar sig behövas. Något år har vi gjort för mycket snö och då har det legat ett snötäcke på två-tre meter över startplatsen i Oxberg, så får det inte bli i vinter. Det kostar för mycket, säger Höglund.
Men hur mycket dyrare kommer er snöproduktion att bli i vinter?
— Det vet vi inte. Alla rörliga elavtal är ju så att du i början av december får veta vad kostnaden i var i november. Men klart är att det kommer att bli dyrare. Vi kommer att jobba med effektiviseringar men det ska inte bli på bekostnad av deltagarupplevelsen. Våra deltagare är det absolut viktigast för oss, de ska få en positiv upplevelse av att vara med här. Sen har pandemin lät oss att göra saker lite smidigare och effektivare, det kommer vi att ha nytta av framåt, säger Tommy Höglund.