Ska korsa Norge på rullskidor – 13 dagar och 260 mil
Förra veckan berättade langd.se om Waldemar Andersson som åkte 40 mil rullskidor under ett dygn. LÄS MER HÄR
I vårt västra grannland preparerar Kevin Ramsfjell ett rekordförsök där han under tretton dygn i juli kommer att korsa Norge på rullskidor. LÄS MER HÄR
Det är 2 600 kilometer och 30 000 höjdmeter. Det nuvarande rekordet att greja sträckan på rullskidor är 34 dagar. Ramsfjell siktar på att göra det på mindre än halva tiden.
För att fixa utmaningen på den tiden måste han göra dagsetapper på 20 mil, och detta utan vilodagar.
— Det är ingen tvekan om att detta är ett enormt kraftprov. Jag har åkt otaliga mil på rullskidor genom åren, men ingenting kan jämföras med denna utmaning: Nordkap till Lindesnes på fyra hjul, säger Ramsfjell till langrenn.com.
Det mycket ambitiösa projektet för Ramsfjell har fått längdproffsen att höja på ögonbrynen.
– Det är häftigt att han försöker. 20 mil på rullskidor är tufft och det blir förstås en utmaning att göra det tretton dagar i rad, säger Oskar Kardin i Ski Classics-laget Ragde Charge till langrenn.com.
Kardin har själv stor erfarenhet av långa rullskidpass, och kör varje vecka träningspass på tio mil. Och för drygt en vecka sedan körde han tillsammans med Emil Persson och Konrad Mattsson Myhr runt Storsjön. En tur på knappt elva timmar, och 22 mils åkning.
– Det var tredje året vi gjorde det här passet, så det har blivit en tradition att göra det en gång om året. Det är något helt annat än ett vanligt långlopp på rullskidor, så det är alltid spännande att se om man tar sig hela vägen, säger Kardin.
Kardin berättar att han var tvungen att bryta första gången han körde extrempasset, men klarade det förra året. Sedan fick Persson ge upp, så därmed fick de köra passet i år igen. Nu har det blivit en tradition.
Hur känns kroppen efter ett sådant pass?
– Inte så illa egentligen, säger Kardin.
Han poängterar också att det är helt avgörande att man är noggrann med sitt näringsintag, för att klara av påfrestningen.
– Det är viktigt att du fyller på med vätska och näring hela vägen. Vi hade tre stopp, efter nio, femton och nitton mil. Sedan stannade vi till i mataffärer och köpte bullar och godsaker, Red Bull, iste och cola och allt vi var sugna på. Men det är socker som gäller, eftersom kroppen behöver mycket kolhydrater på sådana här extrema pass, säger Kardin.
Vad tror du om ambitionen att gå 2 600 kilometer på 13 dagar?
– Det är häftigt att han försöker. Det är en lång väg att åka 20 mil på rullskidor på en dag, och det blir förstås en stor utmaning att göra det 13 dagar i rad. Men jag tror att han klarar det, speciellt om han planerar att gå på lätta hjul med lite rullmotstånd.
Vad tror du blir det svåraste med Ramsfjells rekordförsök?
– Jag tror att den största utmaningen blir att undvika skador. Det är väldigt lätt att få belastningsskador på så långa turer, speciellt i armbågar eller handleder. Det är så lite som kan innebära problem det kan räcka med en stavrem som sitter lite fel som kan orsaka stora problem med tiden. Därför är det nog klokt att planera att byta mellan klassiskt och skejt.
Kardin (foto: Magnus Östh/Ski Classics) tipsar vidare om att det är viktigt att ha en plan för hur man ska hantera de utmaningar som uppstår, framför allt i relation till skador.
– Var beredd på att det kommer att göra ont förr eller senare, och ha en plan för vad du gör när du känner att något är på gång. Då kan det till exempel vara en bra idé att gå kanske en hel dag utan stavar, så att man kan ge det en chans att bli bättre, säger den rutinerade längdskidåkaren.
Om han lyckas, är du frestad att försöka ta rekordet från honom?
– Nej, inte just nu åtminstone. Nu vill jag fokusera på Ski Classics, och det här är så extremt att man kan riskera att få en form av belastningsskada som kan förstöra förberedelserna.