Sugen på att rulla igång med skejtåkning – här är tipsen
Förra veckan tipsade Kalle Gräfnings, tidigare elitåkare på världscupnivå som nu är tränare för åkare på nivåer alltifrån nybörjare till en rad landslagsåkare i Dala Sports Academys verksamhet, om vad du kan tänka på innan du ger dig ut på dina första rullskidturer (LÄS MER HÄR). Nu har det blivit dags för skejtåkning.
Vilka kan testa på att köra även skejt på rullskidor?
— Jag har haft flera nybörjare som faktiskt tycker att det är enklare att börja med skejt än med klassisk åkning. Och huvudanledningen till detta är att hjulen i skejt är smalare vilket gör att de är lättare att svänga med, säger Gräfnings.
Hur ska man tänka med utrustningen om du ska köra skejt?
— Det är ju som sagt en annan typ av rullskida, detta med smalare hjul än i klassiskt. När det gäller pjäxan så förordar jag en pjäxa med spänne över vristen även om du ska åka klassiskt, och då funkar ju den pjäxan även till skejt. Det ger en enorm skillnad i stabiliteten jämfört med ett par låga klassiska pjäxor. Genom att göra val av en stabilare pjäxa känner du mer trygghet snabbare i din rullskidåkning och kan därmed utvecklas snabbare. Sen behöver du ju stavar som är längre än de du kör klassisk stil med, och även här med vassa stavspetsar, säger Gräfnings.
När det gäller stavlängd så finns det en rad olika ”teorier”, men en grundregel kan sägas vara att du i klassisk stil ska ha stavar ungefär till axlarna och i skejt till näsan.
Hjälm och glasögon är ”givna” utrustningsdelar för alla som åker rullskidor, men Gräfnings tipsar även för ytterligare två skydd, speciellt för de som är nya rullskidåkare:
— Jag har på mina nybörjarkurser haft flera deltagare som haft knä- och armbågsskydd de kanske fem första gångerna. Om du ramlar så är det ofta just knän och armbågar du slår, och har du skydd så du vet att du inte slår sig om du ramlar så kan du känna dig tryggare tidigare och utvecklas därmed snabbare, säger Gräfnings.
Vad behöver man tänka på vad gäller tekniken i skejtåkning?
— Nummer ett där är att planera din tur. Detta innebär att du inte ska behöva åka i nedförsbackar som du inte vet att du klarar av. Och det är svårt att lära dig själv, så jag skulle föreslå att ta en privatlektion eller en kurs. Den kanske viktigaste delen är att lära sig ploga och sedan successivt kunna ”hantera mer och mer hastighet”. För det är en av de största skillnaderna mellan rullskidor och skidåkning på vintern, säger Gräfnings och fortsätter:
— I skejt handlar det mycket om att kunna och ”våga” stå på ett ben och glida. Där brukar de som kört en del långfärdsskridskor eller inlines ha en fördel för teknikerna påminner mycket om varandra. Men som sagt, för många brukar det gå ganska fort att komma igång och köra skejt.
Förra veckan publicerades vår rullskidguide – DU HITTAR DEN HÄR