Toppåkarnas puls visas i direktsändning

Av langd • 01.03.2008
Söndagen den 2 mars avgörs årets Vasalopp. I år är fler av toppåkarna utrustade med pulsband. Med hjälp av dem kan åkarnas puls visas för TV-tittarna i direktsändning. När skidåkarna kämpar om placeringen längst fram i spåret kan TV-publiken se och jämföra åkarnas puls. En unik upplevelse av Vasaloppet för alla tittare, som säkert känner att deras egen puls ökar när de följer toppstriderna. I år finns dessutom en skidåkande reporter som också har ett pulsband.

Söndagen den 2 mars avgörs årets Vasalopp. I år är fler av toppåkarna utrustade med pulsband. Med hjälp av dem kan åkarnas puls visas för TV-tittarna i direktsändning. När skidåkarna kämpar om placeringen längst fram i spåret kan TV-publiken se och jämföra åkarnas puls. En unik upplevelse av Vasaloppet för alla tittare, som säkert känner att deras egen puls ökar när de följer toppstriderna. I år finns dessutom en skidåkande reporter som också har ett pulsband.

Innovationen kommer från svenska Activio, ett företag som expanderat från Sverige till flera länder i Europa med sin världsunika lösning – att kunna mäta och visualisera många individers puls samtidigt i realtid. Samarbetet med SVT och Vasaloppet visar hur ny teknik förnyar upplevelsen av Vasaloppet och låter TV-tittarna upptäcka nya dimensioner av den anrika tävlingen.
– Pulsvisning ökar upplevelsen och tillför extra spänning till Vasaloppet då man kan se hur nära maxpulsen åkarna ligger. I stället för att bara tolka kroppsspråk och ansiktsuttryck ser TV-tittarna hur ansträngande det faktiskt är för skidåkarna, säger Tom Magnergård från Activio.

Så här går det till när TV-tittarna får följa åkarnas puls: Ett pulsband spänns fast på åkarens överkropp, pulsfrekvensen sänds sedan trådlöst till mottagare på snöskotrar som följer täten. Informationen skickas via en speciell länk till SVT:s produktionsbuss i Mora. Detta möjliggörs genom ett unikt samarbete mellan Sveriges Television, Vasaloppet och Activio AB.
– Pulsvisningen tillför en extra dimension till sändningen och är mycket omtyckt. Vi vill ge en eloge till de åkare som har pulsband på sig i årets lopp och bjuder TV-publiken på den extra spänning som pulsen faktiskt ger, säger Johan Bernhagen, producent SVT Sport.

Ca två miljoner TV-tittare i Sverige och cirka en halv miljon TV-tittare i Norge kommer att se toppåkarnas puls, direkt i TV-rutan.

Show sharing buttons

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

MEST LÄSTA

Fler artiklar

  • Så gick det för skidåkarna i Lidingöloppet

    Sol, strax över tio grader och vindstilla. Det var förutsättningarna när 60:e upplagan av Lidingöloppet avgjordes. Flera skidåkare stod för starka insatser.

    by Maja Eriksson

    29.09.2024
  • Öppnar upp om tunga perioden: ”Jag har varit så sjukt less”

    by Maja Eriksson

    28.09.2024
  • Från reserv till VM-hjälte i Falun på två dagar

    by Kjell-Erik Kristiansen

    28.09.2024
  • Anmälan till Båstad-Mölle 2025 är öppen

    by admin

    27.09.2024
  • Alvar Myhlback: ”Skidåkning är i stort sett mitt liv”

    by Maja Eriksson

    25.09.2024