Vasaloppet och Dagens Industri inleder nytt samarbete
Dagens Industri blir ny mediepartner till Vasaloppet i ett samarbete som sträcker sig från och med januari 2018 till och med Vasaloppets 100-årsjubileum år 2022.
– DI blir en viktig aktör i vår mediepartnerfamilj och en betydelsefull kanal i arbetet att nå våra långsiktiga målsättningar och öka kännedomen om Vasaloppet, sommar som vinter, säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.
Dagens Industri blir ny mediepartner till Vasaloppet i ett samarbete som sträcker sig från och med januari 2018 till och med Vasaloppets 100-årsjubileum år 2022.
– DI blir en viktig aktör i vår mediepartnerfamilj och en betydelsefull kanal i arbetet att nå våra långsiktiga målsättningar och öka kännedomen om Vasaloppet, sommar som vinter, säger Lena Hermansson, sponsorchef på Vasaloppet.
2017 lockade närmare 100 000 anmälda deltagare till något av loppen under Vasaloppets vintervecka respektive sommarvecka. Om bara två veckor är det dags igen för vinterns arrangemang som bland annat innefattar världens största skidlopp för kvinnor (30-årsjubilerande Tjejvasan), världens största skidstafett (Stafettvasan), världens största nattskidlopp (Nattvasan) och världens största långlopp på skidor (det 94:e Vasaloppet).
– Vi är väldigt glada över att inleda ett samarbete med ett så traditionsfyllt och etablerat varumärke som Vasaloppet. Våra läsare är mycket intresserade av hälsofrågor och är dessutom relativt tävlingsinriktade. Överlag finns det ett stort och folkligt intresse att följa Vasaloppets arrangemang, säger Dagens industris chefredaktör Lotta Edling.
– DI:s läsare är en viktig och spännande målgrupp för oss och vi ser att det här samarbetet innebär stora utvecklingsmöjligheter för båda parter. Framför allt i den digitala marknadsföringen där vi båda ligger långt fram redan i dag, säger Lena Hermansson.
Många företag satsar i dag främst på Vasaloppets olika stafettlopp, både av hälsoskäl och för att skapa sammanhållning inom organisationen. Till Stafettvasan den 2 mars, kommer över hälften av de 2 400 anmälda lagen från företagsvärlden. Störst är Volvo Cars och Ramirent med 40 anmälda lag vardera. Även Bonnierkoncernen, där Dagens industri ingår, ligger i topp med 35 anmälda lag. På sommaren finns både Vasakvartetten, en löparstafett med fyramannalag, och Vasastafetten, en löparstafett med tiomannalag, som är populära bland företag och andra organisationer.
– Vi ser en stor medvetenhet bland Dagens industris läsare om vikten av att ta hand om både sin hälsa och kopplingen till företagets mående och hur viktiga dessa faktorer är för att nå framgång både privat och yrkesmässigt. Vi kommer att fortsätta följa och bevaka näringslivet i de olika loppen under Vasaloppets arrangemang, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri och ansvarig för redaktionens samarbeten med Vasaloppet.
Mer om Dagens industri
Dagens industri grundades 1976 och är Nordens största affärstidning. Mediehuset gör Sveriges viktigaste och bästa ekonomijournalistik både på bredden och på djupet och levererar varje dag affärsnytta till näringslivets beslutsfattare. Di täcker hela landet och har förutom centralredaktionen i Stockholm journalister på tio orter från Luleå i norr till Malmö i söder. Dagens industri består av papperstidningen, nyhetssajten di.se, tv-kanalen Di TV, magasinen Di Weekend och Di Dimension samt sajten Di Digital och databasen Nordic Tech List. Dagens industri ägs av Bonnier AB och ingår i Bonnier News.