Vasaloppet och Volvo förlänger samarbetet
Volvo Car Sverige fortsätter som huvudsponsor för Vasaloppet och förlänger samarbetet som inleddes 2015. Nu har anmälan till nästa års Vasalopp öppnat.
– Likt oss är Vasaloppet ett av Sveriges starkaste varumärken. Båda varumärkena har sedan 1920-talet engagerat svenskarna och våra målsättningar är att ta oss an framtiden med innovativa och hållbara lösningar, säger Jonas Eriksson, Chef Varumärkesaktivering och Partnerskap på Volvo Car Sverige.
Volvo Car Sverige fortsätter som huvudsponsor för Vasaloppet och förlänger samarbetet som inleddes 2015. Nu har anmälan till nästa års Vasalopp öppnat.
– Likt oss är Vasaloppet ett av Sveriges starkaste varumärken. Båda varumärkena har sedan 1920-talet engagerat svenskarna och våra målsättningar är att ta oss an framtiden med innovativa och hållbara lösningar, säger Jonas Eriksson, Chef Varumärkesaktivering och Partnerskap på Volvo Car Sverige.
Huvudsponsorskapet omfattar Vasaloppets verksamhet året runt där såväl skidåkning, som cykel och löpning står i fokus.
– Det betyder jättemycket för oss att två av landets starkaste varumärken fortsätter samarbetet över så lång tid och det skapar en trygghet och ger oss möjlighet att fortsätta utveckla deltagarnas upplevelse i och kring våra evenemang, säger Eva-Lena Frick, vd på Vasaloppet.
Volvo Car Sverige fortsätter med sin framgångsrika kampanj ”Volvospåret” där deltagarna genom att välja ett speciellt spår i sitt lopp åker genom en tunnel där de filmas. Efter målgången får de sedan en egen 40 sekunder lång målfilm som både är en hyllning till deltagarnas insats och något som kan delas i sociala medier.
– Vi har fått en fantastisk respons för ”Volvospåret”. Vi ger deltagarna möjlighet att dela sin upplevelse med andra samtidigt som de får ett minne av loppet som de kan spara för framtiden, säger Jonas Eriksson.
I år var det 98 procent av Vasaloppets deltagare som valde ”Volvospåret” i Vasaloppet, en ökning med sju procent jämfört med förra året. Totalt i alla loppen ökade deltagarna, drygt 51 000 personer i år, som valde Volvospåret med sex procent till 86 procent.
– Tack vare den här satsningen som Volvo har gjort i Vasaloppsspåret så har vi genom tekniska innovationer kunnat erbjuda deltagarna en personifierad upplevelse, säger Eva-Lena Frick, vd på Vasaloppet.
Vasaloppet har under de senaste åren lockat omkring 100 000 deltagare till loppen, sommar som vinter. Inför årets upplaga av Vasaloppets vintervecka, det 95:e i ordningen, så hade 62 000 skidåkare anmält sig till något av de elva lopp som genomfördes under perioden 22 februari till 3 mars.