Vasaloppets sommarvecka ger över 60 miljoner till regionen
Vasaloppets sommarvecka, som etablerades för bara sex år sedan, genererar nu årligen över 60 miljoner kronor till näringslivet i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen.
93 procent av sommardeltagarna övernattar och de spenderar i genomsnitt 1144 kronor per dygn inklusive boende.
Vasaloppets sommarvecka, som etablerades för bara sex år sedan, genererar nu årligen över 60 miljoner kronor till näringslivet i de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen.
93 procent av sommardeltagarna övernattar och de spenderar i genomsnitt 1144 kronor per dygn inklusive boende.
Lägger man ihop det senaste årets evenemang, det vill säga både sommarveckan 2014 och vinterveckan 2015, blir den årliga turistekonomiska omsättningen hissnande 287 miljoner kronor.
Undersökningsföretaget Rubin Research har gjort en utvärdering av de turistekonomiska effekterna som tillfördes Vasaloppskommunerna med anledning av Vasaloppets sommarvecka 2014. Studien tar sin utgångspunkt i det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ägt rum (om det ej vore för evenemanget).
Sommarundersökningen tar endast hänsyn till de som deltar i evenemanget och deras medföljare och exkluderar den tillresta publiken som följer evenemanget på plats. Studien tar endast hänsyn till den del av den direkta konsumtionen som är att hänföra till turisternas konsumtion, och tar alltså inte hänsyn till lokal konsumtion eller regionens investeringar i infrastruktur etc. Vasaloppets deltagaravgifter eller sponsorintäkter räknas inte heller in.
Vad spenderade man?
Uträkningarna ger vid handen att de 19 870 turister (deltagare och medföljare) som kom till regionen i samband med Vasaloppets sommarvecka 2014 spenderade ca 60,9 miljoner kr under sin vistelse. Logi/boende står för ca 11,9 miljoner medan övrig konsumtion står för ca 49 miljoner. Vidare att ”svenska turister” är den stora gruppen och de står för ca 54,2 miljoner av omsättningen medan ”norska turister” omsätter ca 3,6 miljoner och ”övriga utlandet” 3,1 miljoner. Tittar man på de olika loppen så dominerar CykelVasan med ca 56,5 miljoner medan VasaStafetten står för ca 0,8 miljoner och UltraVasan för ca 3,6 miljoner.
Det genomsnittliga resesällskapet bestod av 6,3 personer av vilka 5,2 deltog och 1,1 var medföljare (deltog ej). 7 % av deltagarna pendlade till evenemanget från sin egen permanentbostad. Övriga 93 % övernattade i samband med vistelsen och de tillbringade i genomsnitt 3,1 dagar och 2,5 nätter i regionen. Inkluderat boendekostnad och övrig konsumtion spenderade de 1184 kr per dygn. Deltagare från övriga utlandet stannade något längre än de svenska och norska.
54 % av ”övernattarna” bodde i Malung-Sälens kommun medan 32 % bodde i Mora och 2 % i Älvdalen. 9 % bodde i andra dalakommuner medan 1 % bodde utanför Dalarna. Andelen som bodde i Mora har ökat jämfört med för två år sedan på bekostnad på de som valde att bo utanför Dalarna.
Vinterveckan gav 226 miljoner i turistekonomisk omsättning 2015
Vasaloppets vintervecka genererar (enligt den senaste vinterundersökningen 2015) 226,1 miljoner kr i turistekonomisk omsättning vilket innebär att sommarveckan 2014 plus vinterveckan 2015 bidrog med sammanlagt 287 miljoner i turistekonomisk omsättning i de tre Vasaloppskommunerna!
Lägger men dessutom till de deltagare som varit på träningsläger inför vinterveckan 2015 blir omsättningen ännu högre: Enligt Rubin Research bidrog de som var på träningsläger (i privat regi eller arrangerat läger) i någon av Vasaloppskommunerna med ytterligare 29,2 miljoner i omsättning.