Volkswagen ändrar sig, Skofterud får sin bil
Vibeke Skofterud gled i söndags in på en aldrig skådad rekordtid i Vasaloppets damklass. Jörgen Brink gjorde det samma i herrklassen och blev belönad med en sprillans ny bil. Då kom kallduschen för Vibeke, hon skulle inte få någon eftersom hon var tjej. Nu har arrangören och billeverantören ändrat sig.
Det var i samband med att norskan Vibeke Skofterud gick i mål efter att ha klarat den tuffa Vasaloppsbanan på rekordtid som diskussionerna om segerpremierna satte igång. Många uppfattade det som orättvist att endast Vasaloppsvinnaren Jörgen Brink och vinnaren av TjejVasan – som avgjordes helgen innan det stora loppet – skulle belönas med en bil. – Beslutet hur bilarna skulle fördelas är ytterst en fråga för arrangören. Men att nu skjuta till ytterligare en segerpremie i form av en bil till även vinnaren av stora Vasaloppets damklass blev ju helt självklart efter de diskussioner som varit, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.
– Vi är mycket, mycket glada över att Volkswagens tar detta initiativ, säger Vasaloppets VD Jonas Bauer.
Volkswagen tycker att den uppmärksamhet som frågan fått i grund och botten är bra. Och faktiskt helt förståelig i en tid då även organisationer och företag förväntas ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen. – Frågan om hur även företag kan ta ett större socialt ansvarstagande är ju mycket aktuell och därför hoppas jag att vårt initiativ även kan sporra andra organisationer att tänka bredare. Även om det ju faktiskt är lite ovanligt för en samarbetspartner att i efterhand lägga sig i vem som faktiskt får del av priserna i en idrottstävling så inser vi att det finns en stark förväntan på oss och andra företag att vi i alla lägen gör det som är rätt. Även om vi spelar en mindre roll i sammanhanget, säger Marcus Thomasfolk.
Överlämnandet av bilarna är planerat att ske i samband med den så kallade Slottssprinten som avgörs i Stockholm under nästa vecka.
FAKTA/ Rekordutvecklingen
herrar Ernst Alms tid från 1922 har förbättrats 17 gånger. Snabbaste rekordhållare på träskidor var Janne Stefansson (1965). Snabbast när fri stil tilläts var Bengt Hassis (1986). Från och med 1987 är enbart klassisk stil tillåten i Vasaloppet.
1922 Ernst Alm, IFK Norsjö, 7.32.49
1923 Oskar Lindberg, IFK Norsjö, 6.32.41
1925 Sven Utterström, Bodens BK, 6.03.55
1926 Per Erik Hedlund, Malungs IF, 5.36.07
1928 Per Erik Hedlund, Särna SK, 5.33.23
1942 Olle Wiklund, IFK Bergvik, 5.31.50
1944 Gösta Andersson, IFK Umeå, 5.18.43
1952 Sigfrid Mattsson, Skarpnäcks IF, 5.09.45
1953 Nils Karlsson, IFK Mora, 5.01.55
1961 David Johansson, Delsbo IF, 4.45.10
1965 Janne Stefansson, Sälens IF, 4.35.03
1975 Gert-Dietmar Klause, Östtyskland, 4.20.29
1976 Matti Kuosku, Högbo GIF , 4.09.07
1979 Ola Hassis, Orsa IF, 4.05.58
1983 Konrad Hallenbarter, Schweiz, 3.58.08
1986 Bengt Hassis, Orsa IF, 3.48.55
1998 Peter Göransson, Åsarna IK, 3.38.57
2012 Jörgen Brink, Hudiksvalls IF, 3.38.41
Rekordutvecklingen damer
1923 Margit Nordin, IFK Grängesberg, 10.09.42
1981 Meeri Bodelid, Högbo GIF, 5.28.08
1982 Meeri Bodelid, Högbo GIF, 5.14.54
1983 Ann-Katrin Karlsson, IFK Mora, 4.46.07
1992 Antonina Ordina, Umedalens IF, 4.39.23
1998 Kerrin Petty, IFK Mora SK, 4.17.02
2012 Vibeke Skofterud, Norge, 4.08.24