”Har du åkt ICA-loppet?” ”Vilket av dem?”
Din ICA-handlare är en eldsjäl! Jo, faktiskt. Alla ICA-butiker ägs av fristående entreprenörer och många av dessa drivs av ett starkt, lokalt engagemang. Just därför har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer.
Inga centrala direktiv finns kring hur och vad ICA-handlarna ska sponsra, utan alla initiativ kommer från entreprenörerna själva. Men några stora engagemang finns också. Som Vasaloppet och det svenska längdlandslaget.
Är du en sådan åkare som åker motionslopp kanske du fått frågan om du åkt ”ICA-loppet”. Och märkt att det inte är helt lätt att svara på. Det finns nämligen flera, i Matfors, i Åsarna och i Sundsvall, bland annat. De flesta är dessutom seedningsgrundande för Vasaloppet och populära knutpunkter för uppladdningen. Alla ICA-lopp är såklart sponsrade av sin lokala ICA-handlare.
I Sollefteå finns en av Sveriges kanske mest skidengagerade ICA-handlare. Han heter Ulf Schön, han driver ICA Kvantum Sollefteå och har i många år samarbetet med den lokala klubben Sollefteå Skidor.
– Jag fastnade för dem eftersom de har en så grym barn- och ungdomsverksamhet, säger han.
– De har en fin, familjär känsla i klubben och gör så otroligt mycket för barnen. Hälsa och att barn och unga rör på sig är ju så viktigt. Sen ska jag inte sticka under stol med att det också är roligt att se den egna logotypen på elitens tävlingsdräkter.
Sollefteå är moderklubb för flera framgångsrika elitåkare och fortfarande hemmaklubb för Frida Karlsson, som efter sin tourseger i vintras sågs träna med klubbens unga bara några dagar senare.
– Ena dagen står hon på en prispall och nästa här på Hallstaberget med barnen, säger Ulf Schön.
– Grunden till framgångar som Fridas läggs ju där, i barn- och ungdomsverksamheten. Det är ett kvitto på att Sollefteå Skidor gör saker på rätt sätt. De har så mycket ideell kraft i sin förening, så mycket värme och kärlek. Jag är en väldigt stolt ICA-handlare som får samarbeta med dem.
Och på samma sätt är ICA-handlare över hela landet engagerade i idrottsföreningar och initiativ av väldigt olika karaktär. ICA Hedemora står bakom ICA-loppet för barn och ungdomar, ICA Norrmalm i Lycksele stöttar åkarna i Lycksele IF och runt om i hela landet tävlar 13-14-åringar i olika upplagor av ICA-cup, där den lokala handlaren förstår alltid finns med på ett hörn. Listan kan göras mycket lång. Alla har sina egna anledningar till att engagera sig i den lokala idrotten.
Att en ICA-handlare har mycket att vinna på att vara del av det lokala föreningslivet lärde sig Ulf Schön tidigt. Han började i sin pappas butik som 15-åring och startade sin första egna 1996. Redan då sponsrade han idrotten i bygden.
– Jag tycker att det är superviktigt, säger han.
– Genom att ha ett gott samarbete med föreningarna i lokalsamhället knyter jag ju också familjerna till mig. Både föräldrar och barn vet att ICA Kvantum Sollefteå är en bra butik. Vi har aldrig haft så många sommarjobbsansökningar som i år!
Sedan i fjol har Ulf Schön kommit ännu närmare skidåkarna i Sollefteå Skidor. Då öppnade han och familjen en våffelstuga nära träningsspåren. På Våffeltorpet kan åkarna fylla på förråden med skidvåfflor, skapade av några av bygdens stjärnor. Frida Karlssons våffla har norsk brunost och blåbärssylt på.
– Sedan går fem kronor för varje såld Frida-våffla självklart till Sollefteå Skidor, säger Ulf Schön.
Runtom i landet finns mängder av lokala entreprenörer som brinner lika mycket för sina skidklubbar som Ulf Schön gör för Sollefteå Skidor. Ett rikt idrottsliv gör människor friskare, gladare och ökar känslan av tillhörighet. Med god lokalkännedom och stort nätverk har Sveriges 1500 ICA-handlare en unik möjlighet att bidra på det sätt och på de platser där stödet verkligen gör nytta. Närheten ger storheten. För ICA och för svensk idrott.