”Kommer att innebära några fler sömnlösa nätter”
Det har beslutat ett par gånger tidigare, men därefter har det beslutet skjutits upp på grund av att det inte funnits någon tillförlitlig testutrustning.
Men till kommande säsong ska fluorförbudet införas i all tävlingsverksamhet sanktionerad av FIS och IBU.
En halvtimme före varje start kommer det i världscupen att göras tester av varje skidor. Testapparaten kommer då att indikera grönt eller rött ljus. Grönt ljus innebär fluorfri vallning och klart för start. Visar däremot apparaten rött innebär det startförbud.
— Vi hade ju en veckas test av detta under världscupen här i Östersund. Då var ju skidorna vallade med fluor (tillåtet för alla under tidigare säsonger). Men upplägget innebar att vi märkte upp tävlingsskidorna med namn och startnummer. Åkarna tog skidorna till ett tält där det stod funktionärer och IBU-personal. IBU-personalen testade varje skida på tre ställen. När paret fått grönt ljus tar funktionären till startfållan där åkaren får tillbaka sina skidor, säger David Larsson, vallare i svenska skidskyttelandslaget.
Vad hade hänt om det hade lyst rött?
— Då har vi 20 minuter på oss att färdigställa en ny skida. Men vi har nu köpt in en testmaskin för att kunna testa skidorna hela vägen fram till att vi tar dom till start. Det är klart att detta innebär en extra oro. Det kommer att vara några mer sömnlösa nätter under säsongen, säger David Larsson.
Första gången som den nya maskinen (som enligt uppgift kostar 350 000 kronor) testas av skidskyttets vallapersonal är i slutet av maj i Torsby.
Kommer ni att kunna köra vidare på de skidor som ni hade under förra året?
— Det är vår bedömning. Vi har gjort rent skidorna och kommer att slipa om dom och så kommer dom givetvis att testas så att de ”visar grönt”. Men sen blir det en annan utmaning; i själva testerna inför vilka produkter vi ska använda den dagen blir det inga stora skillnader mot tidigare. Men det gäller att vara väldigt säker på att väderprognosen stämmer; det gäller verkligen att vara steget före om det skulle bli väderförändringar. För på de 30 minuter som går mellan skidorna lämnas in till dess att åkaren startar kan det hända mycket, säger Larsson.
Hur mycket långsammare kommer det att gå i spåren i vinter?
— I kallföre körde vi redan förra säsongen med fluorfritt, så där är det ingen skillnad. Men i blöta och smutsiga fören blir det absolut en skillnad, säger Larsson.