Svenska Helena styr norska längdlandslagets sociala medier
Svenska Helena Ivarsson är chef för det norska längdlandslagets sociala medier.
Helena Ivarsson är uppvuxen i Värmland men har norskt koppling då hennes mormor kommer från Norge. Nu är Helena alltså chef för det norska längdlandslagets sociala medier och ska profilera Johaug, Kläbo och de andra norska stjärnorna.
Vår norska systersajt Langrenn.com har intervjuat Helena:
Hur går det med det norska språket?
– Jag är inte hundra procent flytande i norska, men det blir bättre och bättre dag för dag, säger Helena.
Vilken bakgrund har du?
– Jag studerade först i Piteå, sedan blev det två år i Östersund. De senaste åren har jag bott och arbetat i Stockholm som social media manager och produktionsassistent inom TV, konserter och turnéer.
Hur hamnade du i det norska skidförbundet?
– Mina huvudsakliga intressen är musik, dans, underhållning och sport. Jag växte upp i en familj som är väldigt intresserad av sport. Det handlade mest om ishockey och golf men vi har också sett mycket längdskidåkning på tv. När jag såg annonsen från det norska skidförbundet kände jag att den passade perfekt med de intressen och den bakgrund jag har. Jag kombinera arbetet med sport, sociala medier och digital marknadsföring. Dessutom ville jag testa på att jobba och bo i Norge.
Vilka uppgifter har du?
– Min främsta uppgift är att skapa innehåll till längdlandslagets och paralympiska landslagets sociala konton. Vi har tre plattformar som vi jobbar på nu; Facebook, Instagram och TikTok. Vi har även en Youtube-kanal där vi kommer lägga upp lite material. Dessutom jobbar jag med våra samarbetspartners kring produktion av innehåll.
Kommer du att vara ute på många tävlingar i vinter?
– Jag kommer vara på plats vid alla världscuplopp i Norge, samt några världscuphelger internationellt. I januari ser jag fram emot VM Snow Sports för Parautövare i Lillehammer. Det ska bli häftigt!
TikTok har inte det norska längdlandslaget varit synligt på tidigare. Vad är anledningen till att du har startat ett konto där?
– Vi vill helt enkelt nå yngre följare. Då måste vi vara där de är. Vi börjar med TikTok i år, vi överväger också andra plattformar så småningom.
Vilka visioner har du för framtiden?
– Jag vill ta med publiken mer backstage än tidigare. Dessutom kommer vi att kommunicera mer med följare och skapa ett större engagemang för sporten och våra lag.
Vilka är de största utmaningarna du står inför?
– I mina tidigare jobb har det varit kortare väg från idé till genomförande. På en turné har vi ofta tillgång till artisterna hela tiden. Längdskidåkare på elitnivå tränar ofta två gånger om dagen och är på olika ställen, därför är det viktigt att planera för att få det man vill göra och gärna när vi är tillsammans.
Och till sist måste vi fråga om hur dina egna skidfärdigheter är?
– Jag är en superamatör, så jag måste nog fråga några av de jag jobbar med om lite tips. Många av dem är ju väldigt bra, avslutar Ivarsson med ett leende.